Aktuality

Hledá se podoba dalšího dopravního terminálu. Získá ho Liberec

13.05.2025 12:57

Správa železnic, Liberecký kraj a statutární město Liberec vyhlásily architektonicko-urbanistickou soutěž o návrh řešení nového přestupního terminálu vlakové a autobusové dopravy. Ten se bude nacházet přímo v areálu současné železniční stanice v Liberci, součástí návrhu bude i řešení širších dopravních a urbanistických souvislostí jejího okolí. Cílem soutěže je vybrat nejvhodnější architektonickou koncepci a zároveň tým, který následně zpracuje projektovou dokumentaci stavby.

„Jde o ambiciózní projekt, který významně zlepší nejen přístup k vlakům, ale také k ostatním druhům veřejné dopravy v rámci připravovaného dopravního terminálu. Současně pomůže nastartovat transformaci celého území. Cílem Správy železnic není nic menšího, než vrátit libereckému nádraží původní lesk a učinit z něj opět pulzující srdce celé lokality, které nabídne všem cestujícím snadnou orientaci a intuitivní přestup na navazující druhy dopravy,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a dodává: „Dominantní částí celého dopravního terminálu zůstane i nadále historická budova nádraží z roku 1859. Navíc se stane důstojnou vstupní branou do města i s ohledem na plánovanou modernizaci železničního spojení Liberce s hlavním městem Prahou.“ 

Soutěž se vypisuje jako otevřená dvoufázová a zájemci o účast mohou v první fázi podávat soutěžní návrhy do 31. července 2025. Hodnotit je bude porota složená ze zástupců všech tří spoluzadavatelů – Správy železnic, Libereckého kraje a města Liberec – a nezávislých odborníků z oblasti architektury a dopravy. Pět nejlepších pak vyzve k jejich dopracování ve druhé fázi. Výsledky by měly být známy na začátku příštího roku, kdy budou rovněž představeny veřejnosti.

„Dlouhodobou snahou Libereckého kraje je zrychlit vlakové spojení mezi Libercem a Prahou. S tím souvisí i celková modernizace libereckého vlakového nádraží a vznik nového krajského dopravního terminálu. Jeho základem se stane stávající budova libereckého nádraží. Propojením její odjezdové a příjezdové haly a doplněním dalších služeb vznikne velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího českého města,” říká k záměru hejtman Libereckého kraje Martin Půta a dodává: „Díky novému dopravnímu terminálu budou autobusy zajišťující meziměstskou dopravu mnohem blíže vlakům. Cílem Libereckého kraje je, aby byl pro cestující přestup stejně pohodlný, jako je pro ně už teď při přestupu z vlaku na městskou tramvaj. Věřím, že architektonická soutěž pomůže vybrat takový návrh, který nejen vhodně propojí novou část terminálu s historickými budovami libereckého nádraží, ale také doplní dotčenou část města a zajistí cestujícím komfortní a moderní zázemí.“

Součástí soutěže bude také prověření budoucí zástavby stávajícího autobusového nádraží, kde je plánována výstavba kapacitního parkovacího domu a bytových domů. Architekti by zároveň měli zohlednit připravovanou rekonstrukci budovy Skloexportu, která by mohla sloužit jako administrativně-správní centrum.

„Plníme tak slib, který jsme dali Liberečanům. Projekt nového terminálu považuji za klíčový, protože podobné stavby s sebou zpravidla přinášejí i silný ekonomický impulz – v jejich blízkosti se často soustřeďují podnikatelské a rozvojové aktivity. A to je přesně to, co moderní Liberec potřebuje. Veškeré, i historicky významné architektonické skvosty vznikaly vždy díky soutěžím. A v tomto případě tomu nebude jinak. Jde o zásadní dopravní uzel, kterým denně projede zhruba 45 tisíc cestujících. Výstavbou moderní železnice přitom očekáváme, že dojde k navýšení až na dvojnásobek. Pokud chceme rozvíjet město s výhledem na budoucí generace, musíme se důsledně věnovat i oblasti dopravy,“ říká primátor statutárního města Liberec Jaroslav Zámečník.

Architektonická soutěž je odbornou veřejností vnímána jako osvědčený a transparentní způsob zadání na projekt veřejné stavby a je doporučována vládním dokumentem Politika architektury a stavební kultury.

Soutěžní podmínky a další informace jsou dostupné na profilu zadavatele – Správy železnic.

Liberecký kraj zakládá dvě obchodní společnosti pro energetické projekty

Liberecký kraj podporuje alternativní zdroje energie. Myslí na budoucnost, a proto dlouhodobě usiluje o energetickou soběstačnost. Nejen, že osazuje sluneční elektrárny na střechy budov, které vlastní či institucí, které zřizuje, ale nyní i zakládá krajské organizace zaměřené na provozování obnovitelných zdrojů energie a na distribuci takto získávané energie. Členové rady na svém včerejším jednání souhlasili se založením společnosti Energie Ralsko, s.r.o. a Energie LK, s.r.o.

„Fotovoltaiky jsou již bez diskuze součástí naší energetické budoucnosti. Přímá přeměna slunečního záření na elektřinu totiž šetří nemalé finanční prostředky i životní prostředí. Jen samotné náklady na energie pro Liberecký kraj a jeho organizace přesahují 70 milionů korun za rok,“ řekl hejtman Martin Půta.

„Z praxe vyplývá, že založení krajské provozní společnosti je efektivnější než dosud převažující model, kdy energetickou agendu a instalaci obnovitelných zdrojů energie řeší samostatně jednotlivé odbory toho daného úřadu,” uvedl náměstek Jiří Ulvr.

Obě obchodní společnosti by měly být založeny do konce letošního roku. Liberecký kraj do společnosti Energie Ralsko vloží základní kapitál pět milionů korun a do společnosti Energie LK tři miliony korun. Pracovat pro kraj budou na základě příkazní smlouvy, ve které kraj bude zadávat požadované úkoly. Jednatelem obou společností bude Petr Dobrovský, současný jednatel  ARR - Agentura regionálního rozvoje, spol. s r.o.

„Od prvního ledna příštího roku bude společnost Energie Ralsko zajišťovat přípravu výstavby a samotnou výstavbu fotovoltaiky v Ralsku na bývalém letišti Hradčany. Ve spolupráci s technickým poradcem vytvoří zadání vypracování ekonomické studie proveditelnosti. Z této studie a z již konaných předběžných tržních konzultací také vzejde model financování, forma investice fotovoltaické elektrárny včetně doprovodné infrastruktury,” vysvětlil hejtman. „Druhá společnost – Energie LK bude zajišťovat instalaci měření a monitoring spotřeby, poskytovat energetický management kraji na jednotlivých budovách, provozovat a rozšiřovat síť dobíjecích stanic, zajišťovat centralizované nákupy energií pro kraj a podobně.”

V současné době činí roční spotřeba elektrické energie kraje včetně příspěvkových organizací 17 GWH, resp. 29 GWH včetně Krajské nemocnice Liberec a Nemocnice s poliklinikou Česká Lípa. Na střechách krajských budov jsou k letošnímu roku instalována zařízení s výkonem 232,560 kWp. Během příštího roku kraj počítá s další instalací a navýšením výkonu na 790,945 kWp. Do komunitní energetiky plánuje Liberecký kraj vstoupit v roce 2029 až 2030. Fotovoltaická elektrárna Ralsko by mohla dosáhnout výkonu 80–100 MWp, s plánovaným připojením do soustavy 62,5 MWp.

 

Youtube video

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login